Golfen in Kralingen, zomer 2021
GOLFEN IN KRALINGEN Zomer 2021 44 GESCHIEDENIS IN VIJF FRAGMENTEN K r a l i n g e n i s e e n v a n d e o u d s t e g o l f b a n e n i n N e d e r l a n d . Ee n b a a n me t e e n g e s c h i e d e n i s v a n b i j n a e e n e e uw. S i n d s 1 9 8 2 i s Go l f c l u b K r a l i n g e n d e v a s t e s p e l e r v a n d e b a a n . V i j f f r a gme n t e n g e v e n e e n b e e l d v a n d e ze h i s t o r i e . JAREN TWINTIG: HET PLAN Eén van de initiatiefnemers voor de oprichting van de Rotterdamsche Golfclub was Mr A. Dirkzwager. In 1924 kwam hij met zijn gezin terug uit ‘de oost’. In het Rotterdams Jaarboekje 1982 vermeldde hij: ‘Wandelend langs de oostelijke rand van het Kralingse Bos zag ik daar het verwaarloosde drassige weiland. Komende uit Soerabaja en Semarang, waar ik had gespeeld op de royale golflinks aldaar, kwam bij mij toen de gedachte op dat het best mogelijk zou zijn om op dat verwaarloosde weiland, gelegen naast de toenmalige Ceintuurbaan [toevoeging schrijver: de spoorlijn rondom Rotterdam tussen station Rotterdam Maas en station Delftsche Poort], een bescheiden golfcourse van negen holes aan te leggen.’ JAREN DERTIG: DE START Na een paar gesprekken met de Directie der Staatsspoorwegen te Utrecht bleek, dat deze bereid was het terrein ‘gelegen tusschen het Kralinger Hout en de Ceintuurbaan te Rotterdam, aan de op te richten Vereeniging te verhuren voor een termijn van twintig jaren en tegen een jaarlijkschen huurprijs van fl. 300’. Op 15 december 1932 werd de oprichtingsvergadering van de Rotterdamsche Golfclub gehouden in de Bovenzaal van de Groote Sociëteit Amicitia te Rotterdam. Tijdens deze vergadering gingen de leden akkoord met de aanbesteding van de baan aan de firma H. Copijn en Zoon uit Groenekan, die ook voor het ontwerp van de baan heeft zorggedragen. JAREN VEERTIG: DE OORLOG In de oorlog bleef het mogelijk om te golfen in het Kralingse Bos, totdat in april 1945 het clubhuis door de Duitsers werd bezet. Tegen het einde van de oorlog werden palen in de baan geslagen uit angst voor landingen door de geallieerden. Na de bevrijding moesten deze palen uit de baan worden gehaald. Na rijp beraad werd besloten de palen voor de ene helft aan een Rooms-Katholieke Afslag hole 1 in 1953
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=