Golfen in Kralingen, zomer 2021

GOLFEN IN KRALINGEN Zomer 2021 45 Parkeerplaats bij het clubgebouw in 1952 Overzicht golfbaan, 1932 instelling te geven en de andere helft aan een Protestante. De volgende dag was er echter geen paal meer te bekennen! JAREN VIJFTIG EN ZESTIG: DE SPOORBAAN WORDT EEN WEG De Ceintuurbaan is tot in de loop van 1953 in gebruik geweest. Aan het einde van 1954 ging het huurcontract over van de Nederlandse Spoorwegen naar de Gemeente Rotterdam. In de loop van de vijftiger jaren werd de spoorbaan vervangen door een autoweg. Als gevolg van de aanleg van de autoweg moest een aantal holes worden verlegd, waarvoor in 1962 de raad van architectenbureau C.K. (Ken) Cotton uit Engeland werd ingeroepen. JAREN ZEVENTIG EN TACHTIG: EEN NIEUWE GOLFCLUB De Rotterdamsche Golfclub was decennialang op zoek naar een ruimte voor een 18-holesbaan. Dat werd uiteindelijk Broekpolder. Na het vertrek van de Rotterdamsche Golfclub naar Broekpolder wilde de Gemeente Rotterdam aan het terrein een openbare of commerciële bestemming geven. Gedacht werd onder meer aan de aanleg van een camping. Een advertentie van de Gemeente Rotterdam over de aanleg van het Brainpark, waarin melding werd gemaakt van een golfbaan in de directe omgeving, was het begin van het initiatief om de golfbaan te behouden en openbaar te maken. Daarvoor werd de Stichting Openbare Golfbaan Kralingen (SOGK) opgericht. In augustus 1982 verzocht het bestuur van SOGK de heer Ir J.H. Ruskamp om een nieuwe vereniging op te richten als vaste bespeler van de openbare golfbaan Kralingen. Drie maanden later - bijna 40 jaar geleden - was daar de Golfclub Kralingen. Daniël Sikkens Fragmenten uit Golfen in het Kralingse Bos in Historisch Perspectief. De volledige geschiedenis is te lezen via www.golfbaankralingen.nl/historie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=